Duyurular: HIZ DEÐÝL, HAZ ÝÇÝN
www.ikod.org.tr
facebook.com/ikodklasik
twitter.com/ikodklasik
youtube.com/ikodklasik
instagram/ikodklasik
forum.ikod.org.tr
ikodklasik@gmail.com
*
Hogeldiniz, Ziyareti.Ltfen giri yapn veya kayt olun. Kasm 13, 2025, 04:45:18 S


Kullanc adnz, parolanz ve aktif kalma sresini giriniz


HIZ DEÐÝL,HAZ ÝÇÝN!

Sayfa: [1] 2 3  Hepsi   Aa git
  Yazdr  
Gnderen Konu: Ilk Defa Klasik Araba almak isteyenlere tavsiyeler..  (Okunma Says 21453 defa)
0 ye ve 2 Ziyareti konuyu incelemekte.
bigshark
ÝKOD ÜYESÝ

evrimd evrimd

Mesaj Says: 14768


SERDAR GENÇ/ Abi ýsýrýr mý? Yok, Isýrmaz , Öper !


« : Mart 11, 2011, 03:51:57 S »

Aklima geldi, soyle bir seyler karalayayim dedim, umarim bu ise yeni baslayan yada baslamayi dusunen arkadaslara bir yardimi dokunur. Sizlerde bu baslik altinda kendi tavsiyelerinizi eklerseniz, guzel bir dosya olur diye dusunuyorum. 


Ilk defa klasik bir Amerikan yada antika bir araba almadan once, bunun sizin icin gercekten gerekli olup olmadigina karar vermek cok onemlidir.Eger sadece gecmise ozlemle bir seyler biriktirip bir seylere sahip olmak istiyorsaniz, araba yerine; pul, kartpostal yada baska bir sey biriktirmeyi deneyin..Bunlar bozulup sizi yariyolda birakmaz ve tamir edilmek istemez..   Aldiginiz seyler icin bir garaj bulmaniz yada garajinizda tadilat yapmaniz gerekmez.Bunlar sizi issiz sokaklarda/yollarda birakmaz ve sizin sabrinizi test etmez. Yani son kararinizi vermeden once bir daha, bir daha dusunun...Kendinizle basbasa kalin, sokakta bir yuruyus yapin ve hayatinizda neye ihtiyaciniz olduguna karar verin..Eger hala karariniz bir klasik yada antika araba almak ise; asagidaki tavsiyeleri okumak da fayda var..

Once Kendinizi Egitin.

Bilgi sizi pahali hatalar yapmaktan koruyacak en onemli guctur.Bilmeniz gereken oldukca fazla sayida incelikler var.Mesela; sectiginiz arabanin dayaniklilik ve zayifliklari neler? Pas ve curukleri var mi? Parcalarini bulmak zor ve pahali mi? Sizinle ayni yolda yuruyen baska insanlara ulasmaniz kolay mi? Bu konuda yardim alacaginiz bir kulup/dernek var mi? Su anda gozde olan, tutulan modeller hangileri, en degerli ve nadide parcalar hangileri? gibi konularda onceden bilgi sahibi olmak da buyuk fayda var..

Pazari arastirin
Fiyat araliklarini kontrol edin, gerekirse bu konuda bir bilenden yardim almaktan cekinmeyin.Her seyden once, baslangic icin piyasayi iyi koklayin, emsal arabalarin ozelliklerine bakarak kendiniz icin almayi planladiginiz arabanin asagi yukari fiyat araligini belirleyin.

Sadece satilik arabalar listesini takip etmekle kalmayin, piyasada gercekten alinip satilan arabalarin gercek alim/satim rakamlarina ulasmaya calisin.Arabalarin sadece yurt ici degil, yurtdisindaki fiyatlarina da bakin.

Dernek/Kulup

Bulabiliyorsaniz klasik arabalar ile ilgili etkinliklere katilin,varsa klasik araba muzayedeleri ve satis yerlerini ziyaret edin.Arabalari yakindan gorun, sahipleri ile konusma firsati yakalayin. Sorular sormaktan cekinmeyin, unutmayin ki klasik araba sahipleri, bu konuda ilgili ve ogrenme meraklisi kisilere bilgi vermeyi ve onlara arabalarini anlatmayi cok severler.  Kahkaha Eger muzayedelere katilma sansi yakalamissaniz, arabalari bir bilen ile incelemeden satin almaya kalkismayin, gereksiz yere fazla para vererek belki de size uygun olmayan bir araba alma sansini yakalalayabilirsiniz.. Karizmatik Karizmatik

Cevre edinin/Profesyonellerden yardim alin

Eger yasadiginiz bolgede ve/veya sehirde restorasyon atolyeleri var ise; oralari ziyaret edin, onlar size onemli ipuclari vereceklerdir.Belkide onlarin yonlendirecegi kisi ve kurumlarda sizin hayalinizi susleyen araba sizi beklemektedir.

Klasik otomobil kulup ve derneklerine uye olun.Bu kulup ve derneklerin buyuk cogunlugunda sizin uye olabilmeniz icin illa da arabaniz olmasi gerekmez.Bir cok durumda, dernek/kulup uyeleri sizlere bu konuda yardimci olacaklardir.Dernek ve kuluplerde sizlere bilgi ve destek verecek yeni arkadaslar edinme sansiniz cok yuksektir.Onlar muhtemelen sizlere uygun bir araba bulma konusuda yardimci olacaklar, dogru arabaya yonlendireceklerdir.Bazi durumlarda eger arabaya iyi bakacaginizi ve ilgileneceginizi anlayan bir araba sahibi ile karsilasirsaniz, size arabasini piyasa fiyatinin altinda bile satabilir..

Alis Maliyeti disindaki ek maliyetleri goz ardi etmeyin
Sadece alis fiyatini hesaba katarak hareket etmeyin.Gerekiyorsa (ki her alinan araba az yada cok restorasyon ister) tamir ve bakim icin de bir butceniz olmasi gerektigini aklinizdan cikarmayin.Yedek parcalar da cabasi..Ilk baslangicta en nadide ve degerli bir arabaya sahip olmaya kalkmayin..Aksi takdirde, yeterli tecrubeye sahip olmadan zor bulunan parcalar icin oldukca yuklu faturalar odemek zorunda kalabilirsiniz..Bunlarin hepsi caninizi sikarark bu isten mutsuz olmanizi saglayabilir.Bu durum, zaten yasanacak en kotu tecrubelerden biridir.

Unutmayin ki, klasik Amerikanlar yada antika arabalar bir kutuda uzun sure saklayabileceginiz pullar veya kartpostallar degillerdir.Cok cok ozel bir saklama ve koruma gerektirmezler, soguk, nem, toz ve pastan korumaniz yeterlidir.Arabalar yasayan varliklardir, zaman zaman problem yaratmalari kacinilmazdir.Bunlara hazirlikli olmak icin oncesinde; elektrik, mekanik, kaporta- boya  gibi konularda isinin ehli kisilerden olusan dostlar edinmenizde fayda vardir..

Bu yazilanlardan sonra eger hala bir klasik Amerikan yada antika bir araba almak da israrliysaniz size bol sanslar diliyorum. Tecrubelerden edinilen son bilgi; Amerikan klasikleri her zaman bir baskasi tarafindan restore edilip oyle satiliyorsa, bilinki sizin yapacaginiz restorasyondan daha ucuza mal olmuslardir..
Kaytl

57 Chevy is the BEST!
mustafaömer

evrimd evrimd

Mesaj Says: 219



« Yantla #1 : Mart 11, 2011, 06:45:17 S »

elinize saðlýk çok güzel bir yazý derlemiþsiniz..
Kaytl
THUNDERBIRD78
METÝN VURAL
ÝKOD ÜYESÝ

evrimd evrimd

Mesaj Says: 2390



« Yantla #2 : Mart 11, 2011, 07:08:54 S »

Serdar Abi Eline Saðlýk Bilgiler Ýçin Teþekkürler.
Kaytl

.                                  
olds88
ÝKOD ÜYESÝ

evrimd evrimd

Mesaj Says: 149


Aktuð Çeltek


« Yantla #3 : Mart 11, 2011, 07:39:10 S »

çoðumuzun acý tecrübeler*ben de dahil olmak kaydýyla*yaþarak kazandýðýmýz bilgi birikimlerini bu iþe baþlayacak arkadaþlara en hýzlý ve doðru þekilde aktarmak,klasiklere gönül veren bizler için görev olduðunu düþünüyorum.ayný zamanda serdar,paranýn ve zamanýn çok deðerli bu günlerde  önemli bir konu açmýþ ellerine saðlýk.
Kaytl
seddar

evrimd evrimd

Mesaj Says: 131


« Yantla #4 : Mart 11, 2011, 08:09:14 S »

harika.bence sitenin ana sayfasýnda yer almalý bu açýklamalar.çünkü eðer bu iþin sevgisi azsa içinizde ve tam manasýyla bir restorasyon sa aklýnýzdaki huzurunuz, aile düzeniniz bile kaçabilir bence. ama bu yorumlar konuya ilgi duyan arkadaþlarý korkutmamalýda ayrýca.çünkü ilgi azalýrsa kim kurtaracak arabalarý? deðilmi.
Kaytl
Chevy Salih
ÝKOD ÜYESÝ

evrimd evrimd

Mesaj Says: 1004


Salih Tufan / Almanya


« Yantla #5 : Mart 11, 2011, 09:30:50 S »

Serdarcim, Bravo seni yine Tebrik ediyorum, gelecek olan Nesle cok güzel aciklama-bilgilendirme'de bulunmussun. Tebrikler.
Kaytl

cengizarsay
ÝKOD ÜYESÝ

evrimd evrimd

Mesaj Says: 565



« Yantla #6 : Mart 11, 2011, 09:39:14 S »

1999 yýlýnda aðýr bir grip geçirmiþtim ve 15 gün evden çýkamadým. Bu zaman zarfýnda evde baþka zamanlar vakit bulamadýðým konularda çalýþma imkaný bulup aþaðýdaki yazýyý yazmýþtým. Daha sonra ufak tefek güncellemeler yaptým ama temel yazý ayný. Yeni baþlayacaklara yardýmcý olacaðýný umarým. Bir keresinde Oto Haber bu yazýyý KOK sitesinden çalýp kendi yazýsý gibi de yayýnlamýþtý:

KLASÝK OTOMOBÝL HOBÝSÝ

Neden? Onca mükemmel, emniyetli, performanslý, ekonomik yeni otomobil varken, neden bazýlarýmýz “bit pazarýna nur yaðdýrýrcasýna” eski otomobillerle uðraþýrlar, onlara zaman ve para harcarlar? Klasik Otomobil Hobisi nedir, neden yapýlýr ve genel bir bakýþ açýsý ile nasýl yapýlmalýdýr?

Klasik Otomobil Hobisi, günümüzden önce üretilmiþ, üretildiði yýlda veya daha sonra bir farký veya deðiþikliði temsil etmiþ ya da salt devrini temsil etmiþ olan bir veya daha fazla otomobilin korunmasý, restore edilmesi, kullanýlmasý veya koleksiyonunun yapýlmasýdýr.

1.KLASÝK OTOMOBÝL HOBÝSÝNE KATILMAK ÝÇÝN NEDENLER
Klasik otomobil hobisine katýlmak için, neredeyse bugüne kadar imal edilmiþ binlerce marka ve modelde otomobil kadar neden bulabilirsiniz. Ancak genel kabul gören bazý nedenleri sýralarsak;

1.1. NOSTALJÝ
Zamanýnda hayal edip de sahip olamadýðýmýz veya sahip olup daha sonra elimizden çýkardýðýmýz, ancak unutamadýðýmýz otomobili kullanma isteði. Otomobil kullanmayý öðrendiðimiz otomobil, balayýna çýktýðýmýz otomobil, yaþamýþ olmayý arzu edip yaþayamadýðýmýz devrin temsilcisi otomobil ve daha nice farklý nostaljik duyguyu tatmin edebilmek için Klasik Otomobile sahip olma isteði.

1.2. YATIRIM
Geçtiðimiz 25 yýlda Klasik Otomobil konusunda akýllý alýmlar yapmýþ olanlar, bugün ilk yatýrýmlarýna oranla oldukça kýymetlenmiþ otomobillere sahip olabilirler. Bu, her klasik veya eski otomobilin deðerleneceði manasýna kesinlikle gelmemelidir. Arzý olmayan bu otomobillerin kýymetleri çok çeþitli faktörlere dayanmaktadýr. Talep, üretim adedi, ilk üretildiði yýldaki fiyat, vb. Bazý klasik otomobillerin pek de iyi yatýrým olmadýklarý ortaya çýksa da, bu otomobille geçirilen iyi vakit bu kayba deðer.

1.3. GÜNLÜK ULAÞIM
Birçok klasik otomobil, günlük ulaþýmýnýzý farklý bir þekilde yapmanýzý saðlayabilecek kabiliyettedir. Yoðun trafikte, kötü havalarda ve karda bu pek pratik olmasa da, iyi havalarda nostaljiyi her gün yaþayabilirsiniz.

1.4. MEKANÝK DÜRTÜ
Birçoðumuz eski makinalarý tekrar hayata geçirmekten büyük haz duyarýz. Günümüz otomobilleri artýk normal mekanik beceri ile tamir edilebilmekten çok uzak. Eðer siz de mekanik uðraþtan tatmin oluyorsanýz bir klasik otomobil edinmelisiniz.

1.5. AÝLE
Klasik otomobil, genelde, ailenin ortak giriþimi ya da ortak haz duyduðu bir olgudur. Baba - oðlun mekanik iþleri paylaþmasý veya ailece bir Pazar gezmesi ya da bir klasik otomobil aktivitesinde ailece yer almanýn hazzý büyüktür.

1.6. DOSTLUK
Bir klasik otomobil kulübüne veya grubuna üye olduðunuzda birçok yeni insanla karþýlaþacaksýnýz ve bu olgunun, bu hobinin en zevkli yaný olduðunu keþfedecek ve iyi dostluklar kuracaksýnýz. Bu kiþiler, size hem bilgi kaynaðý hem de teþvik unsuru olacaklardýr. Klasik otomobil aktivitelerinden, rallilerinden, gezilerinden birçok uzun süreli dostluklar edineceksiniz.

1.7. FARKLI OLMA
Günümüz otomobillerinin tasarýmlarý büyük ölçüde rüzgar tünellerinin ortaya koyduðu kýstaslar doðrultusunda þekillenmekte ve gitgide birbirine benzemektedir. Oysa klasik otomobiller, sayýca az olmalarý ve imal edildikleri devri yansýtmalarý açýsýndan günümüz otomobillerinden çok farklý. Çoðu kez, günümüz tasarým kurallarýndan uzak, güzelliðin ön plana çýktýðý, daha sanatsal bir yaklaþýmla tasarlanmýþ ve günümüz plastik otomobillerinden çok ama çok farklýlar.


Klasik Otomobil hobisine katýlmak için bu ve bunun gibi birçok neden sayýlabilir. Klasik bir otomobili hissederek kullanmak, rüzgarý yüzünüzde hissetmek, motorun mýrýltýsýný dinlemek ve onunla yaþamak....


2. KLASÝK OTOMOBÝL HOBÝSÝNE BAÞLAMAK ÝÇÝN EN ÇOK ÝHTÝYAÇ DUYULANLAR
Genel olarak iþin baþýnda gerekli olan finansmanýn yanýnda, en az bu kadar önemli olan "bilgi" ihtiyacýdýr.

Otomobilin satýn alýnmasý, bakýmýnýn devam ettirilmesi, sigortasý ve ek restorasyon ihtiyaçlarý hesaba katýlarak bir bütçe oluþturulmalýdýr. Bu bütçeyi yaparken otomobilinizle ilgili kaynak kitaplara da bir miktar para ayýrmak faydalý olacaktýr.

Klasik otomobillerle ilgili oldukça geniþ bilgi ihtiva eden kitaplar mevcuttur. Hatta sadece almayý planladýðýnýz marka ve modelle ilgili kitaplar da bulabilirsiniz. Bu yatýrýmýn, otomobilin alýmýndan önce yapýlmasýnýn, alacaðýnýz otomobili gerçekçi bir deðerlendirmeye tabi tutmanýza büyük yardýmý dokunacaktýr.

Klasik otomobil kitaplarý ile ilgili aþaðýdaki internet adreslerinden yararlanabilirsiniz:

http://www.motorbooks.com

http://www.amazon.com

http://www.dragich.com

Klasik otomobilinizi almadan, Türkiye’de bu konuda faaliyet gösteren Klasik Otomobil derneklerine üye olabilirsiniz. Böylelikle, almayý düþündüðünüz otomobille ilgili bilgi sahibi bir çevreye katýlacaksýnýz.

3. UYGUN OTOMOBÝLÝ SEÇMEK
100 yýlý aþkýn otomobil tarihi ve gelmiþ geçmiþ yüzlerce marka, bize - gitgide azalsa da -  geniþ seçenek sunmaktadýr. Paramýzý herhangi bir klasik otomobile harcamadan önce, kendimize otomobilimizi nasýl kullanacaðýmýz hakkýnda bazý sorular sormamýzda fayda var.

•   Sadece hafta sonu gezileri için mi bir otomobil istiyorsunuz?

•   %100 kusursuz bir þov arabasý mý istiyorsunuz?

•   Çift amaçlý - hem þov hem de gezi amaçlý- bir otomobil mi istiyorsunuz?

•   Mekanik frenler, branda yan camlar ve elle çalýþtýrma size göre mi yoksa daha modern özelliklerde bir klasik mi tercih ediyorsunuz?

•   Klasik otomobilinizi günlük kullanacak mýsýnýz?

Klasik otomobil hobisine yeni baþlayanlarýn, daha sýk rastlanan alýþýlagelmiþ markalarý tercih etmeleri daha uygundur. Bu modeller için, hem bilgi hem de yedek parça kaynaklarý daha kolaylýkla bulunabilir. Genellikle Hemmings Motor News (http://www.hemmings.com) benzeri aylýk yayýnlanan otomobil ve parça kaynaklarýndan almayý düþündüðünüz otomobille ilgili ne kadar parça bulabileceðiniz hakkýnda bilgi sahibi olabilirsiniz. Eðer almayý düþündüðünüz otomobille ilgili geniþ bir parça bölümü mevcutsa, böylesi bir otomobilin idamesinin ve/veya restorasyonunun nispeten kolay olacaðý söylenebilir.

Yeni baþlayanlar için diðer bir endiþe de, alýnacak otomobilin gerçekten "klasik" bir otomobil olup olmadýðýdýr. Klasik otomobille ilgili çok deðiþik tanýmlar mevcut olmakla birlikte, FIVA (Uluslararasý Tarihi Taþýtlar Federasyonu) bunu basit bir þekilde tanýmlamýþ ve 25 yaþýný aþmýþ araçlarý kendi ilgi sahasýnda kabul etmiþtir. 25 yaþýna varmýþ her otomobil Klasik Otomobil Kulübü aktivitelerine katýlabilmektedir.

Bizce, bu sorunun cevabý konusunda kiþinin etrafýna olduðu kadar kendi his ve güdülerine danýþmasý en doðrusudur. Söylendiði üzere "Renkler ve Zevkler Tartýþýlmaz" ve klasikliðin tanýmý da kiþiden kiþiye farklýlýk gösterebilir.

Kullanýþlýlýk açýsýndan daha yenice modellerin (1960 +) avantajlarý yadsýnamaz. Genel olarak bakýmlarý iyi yapýlmýþ olan, 1930'larýn ortalarýndan sonra üretilmiþ otomobillerin kullanýmlarý oldukça rahattýr ve sizi güncel hýzlarda istediðiniz yere götürebilirler.

Seçilecek otomobilin karoseri türü, restore edilmiþ veya edilmemiþ olsun, otomobilin kýymetinde çok önemli rol oynamaktadýr. Genel kabul görmüþ kýymet sýralamasýnda bir modelin üstü açýlýr tipi (Convertible) en kýymetlisi (4 kapýlý modele göre %50 - %200 daha pahalý) olurken, pahalýdan ucuza, 2 kapýlý direksiz, 2 kapýlý direkli, 4 kapýlý direksiz, 4 kapýlý direkli olarak sýralanmaktadýr. (Daha eski model otomobillerde bu sýralama; Roadster, Convertible, Phaeton ve Convertible Sedan, coupe, 2 door sedan, 4 door sedan olarak yapýlabilir)

Burada ilginç bir noktaya deðinmekte fayda var: Son yýllarda, yukarýdaki sýralama neticesinde klasik otomobil meraklýlarý ve koleksiyonerleri daha pahalý olan modelleri muhafaza etme yoluna gitmiþler ve geçmiþte daha fazla bulunan 4 kapýlý standart modelleri göz ardý etmiþlerdir. Bu genel uygulama, bu otomobillerin sayýlarýnýn azalmasýna neden olmuþtur.

Geçmiþte daha çok spor modeller az bulunurlarken, bugün standart modeller de gitgide daha az bulunur hale gelmiþtir. Bir diðer unutulmamasý gereken nokta da, bu 4 kapýlý ve önceleri klasik otomobil meraklýlarýnca daha az tercih edilmiþ modeller, hala spor ve hardtop (direksiz) modellere göre daha hesaplý bulunabilmekte ve daha pahalý modellerle ayný kullaným zevkini yaþatmaktadýr. Ne de olsa, temelde bu otomobiller ayný.

Fiyata bir etken de motor seçenekleridir. Genellikle daha büyük ve güçlü motorlu modeller daha pahalý, daha standart modeller daha ekonomiktirler.

Diðer bir büyük etken de otomobilin orijinalliðidir. Üzerinde sadece orijinal veya deðiþmiþse bile orijinalinin ayný parçalar olan otomobiller ya da orijinalliðe sadýk kalýnarak restore edilmiþ otomobiller, iyileþtirme için dahi olsa orijinal olmayan parçalarla tadil edilmiþ otomobillerden daha kýymetlidirler.

Örneðin; platinli ateþlemenin elektronik ateþlemeye çevrilmesi, dinamonun alternatörle deðiþtirilmesi, 6 voltluk tesisatýn 12 volta dönüþtürülmesi, orijinalde içi deri döþeme olmayan bir otomobile deri döþeme yapýlmasý, düz frenlere güçlendirici takýlmasý, jant lastik deðiþimleri, gibi iþlemler aslýnda iyileþtirme gibi gözükse de, otomobili orijinalliðinden uzaklaþtýrdýðý için kýymet düþürürler.

Ancak, bu iyileþtirmelerin emniyeti arttýrýcý olanlarýnýn (örneðin; frenler) günlük kullanýlmasý düþünülen otomobillere yapýlmasý tavsiye olunur. Bu tip tadilatlarýn, otomobilin orijinal haline kolaylýkla döndürülmesine imkan verecek þekilde ve orijinal parçalar muhafaza edilerek yapýlmasý, satýþ anýndaki kýymet kaybýnýn büyük ölçüde önüne geçecektir.

4. GARAJ
Klasik otomobilinizin muhafaza edileceði yeri önceden planlamalýsýnýz. Masraf edilerek restore edilmiþ bir klasiði, her türlü þarttan etkilenebileceði þekilde sokakta ya da açýk park yerinde býrakmak, yatýrýmýnýzýn kýsa zamanda eskimesine ve deðerini yitirmesine yol açacaktýr. Henüz restore etmediðiniz daha sonra restore edeceðiniz bir klasik otomobil dahi olsa, iyi muhafaza etmek daha sonra iþinizi kolaylaþtýracaktýr. Açýkta kalýp, üzerinden parça eksilen, paslanan ve deforme olan bir otomobilin restorasyonu daha sonra çok daha pahalýya çýkacak, parça tedariki daha güç olacaktýr.

Bu nedenle, klasiðinizi edinmeden önce nerede muhafaza edeceðiniz konusunda giriþimde bulunun. Eðer evinizde garajýnýz var ise, düzenleyin ve ufak tefek tamiratlarýn yapýlabileceði bir çalýþma masasý da koyun. (müsaitse ve istekliyseniz tam donanýmlý bir atölye kurarak restorasyonun büyük kýsmýný kendiniz de yapabilirsiniz)

Evinizde garaj yoksa, kiralýk bir garaj yeri edinmenizde fayda var. Böylesi bir yerde, aracýnýzýn sýk yerinden hareket ettirilmemesini saðlayarak hem ufak kazalarý hem de erken motor aþýnmasýný engellemelisiniz.


5. SATIN ALACAÐINIZ KLASÝK OTOMOBÝLÝ NASIL ARAÞTIRMALISINIZ?
Çoðu kereler, bir klasik otomobil alýmýndaki duygusal faktör, insaný normal alýmlardaki rasyonel yaklaþýmdan uzaklaþtýrýr ve görülmesi gerekenlerin görülememesine yol açar. Her ne kadar bu durum tamamýyla önlenemese de, klasik otomobil alýmý önemli bir yatýrýmdýr ve mümkün olduðunca dikkatle ve acele edilmeden yapýlmasýnda fayda vardýr.

Her þartta, önce yapýlmasý gereken, alýnacak otomobil hakkýnda en fazla bilginin edinilmesine çalýþmaktýr. Bakmanýz gereken otomobilin ne kadar komple (veya eksik) veya orijinal olduðu, güncel kýymeti, nadirliði (hatýrlamanýz gereken önemli nokta nadirlikle kýymetin her zaman birbirine paralel olmayýþýdýr) gibi konularý bilmenizde, doðru miktar ve özellikte yatýrým yapmanýz bakýmýndan büyük fayda vardýr. Bilgili bir alýcý, satýcý karþýsýnda her zaman daha avantajlýdýr. Yukarýda adreslerini verdiðimiz kitap satýcýlarýndan ilgili kitaplarý edinmeniz çok faydalý olacaktýr.

Klasik otomobil aktivitelerinde bulunmanýn da faydasý büyüktür. Çoðu kereler almayý düþündüðünüz otomobilin bir benzerini yakýndan görme fýrsatýný, hatta belki de sahibi ile birlikte binme fýrsatýný da yakalayabilirsiniz.

Otomobille ilgili diðer bir araþtýrma da otomobilin bakýmlarýnýn yapýldýðý yerlerle irtibata geçerek, bu tip otomobillerle ilgili bilgi sahibi profesyonel tamircilerin fikirleri alýnarak da yapýlabilir. Otomobilin eski sahiplerinden de bilgi alýnmasý yoluna gidilebilir.

6. ALIÞVERÝÞ
Bilgilendiniz, araþtýrdýnýz, garajý ayarladýnýz, ailenizin desteðini aldýnýz, istediðiniz otomobile göre bütçenizi yaparak paranýzý da cebinize koydunuz ve artýk satýn alma zamaný geldi.

Almayý düþündüðünüz otomobil bugünkü þartlarda;

- Ömrünü Türkiye'de geçirmiþ otomobillerden

- Firmalarca yurt dýþýndan ithal edilmiþ olan otomobillerden

- Yurt dýþýndan ithal ederek (bu konudaki uygulama son derece pahalýlaþmýþ ve zorlaþmýþtýr)

satýn alýnabilir.
  
- Ömrünü Türkiye'de geçirmiþ otomobiller
Uzun yýllarýný Türkiye'de geçirmiþ otomobillerin baþlýca sorunlarý, kapalý ithalat devirlerinde yokluk içinde hizmet vermiþ olmalarýndan dolayý, çoðu kere yanlýþ parçalarla tadilata uðratýlmýþ olmalarýdýr. Birçok kereler bu problem, yanlýþ ve eksik yapýlan tamiratlar neticesinde de ortaya çýkmaktadýr.

Bu tip modifikasyonlarýn orijinaline döndürülmeleri ya çok masraflý ya da çoðu kere imkansýz olabilir. Otomobiliniz hakkýnda iyi bilgi sahibi olup bu tip deðiþiklikleri tanýmlayabilmeniz veya bu konuda yardým almanýz son derece önemlidir.

Yurt içi kaynaklý otomobilleri galerilerden veya sahibinden elde etmeniz mümkündür. Türkiye'deki galeri sahipleri çoðu kere sattýklarý otomobil hakkýnda hiçbir bilgi sahibi deðildirler. Birçoðu, salt otomobilin eskiliðine dayanarak son derece fahiþ fiyatlar talep edebilmektedir.

Sahibinden satýþlarda çok daha makul fiyatlarla ve daha iyi otomobiller bulmak mümkün. Ancak Türkiye'de (otomobil stoku zaten sýnýrlý) çeþitlilik yurt dýþýna göre oldukça az. Maalesef, eski otomobillerimizi koruyamamýþýz.

Her halde de alýnacak otomobil, orijinallik ve durum deðerlendirmesine tabi tutulmalýdýr. Ne kadar iyi durumda olursa olsun, eski bir otomobil aldýðýnýzý unutmayýn ve ufak tefek ihtiyaçlarýna hazýrlýklý olun.

Almayý düþündüðünüz otomobil tam veya kýsmi restorasyon da gerektirebilir. Bu durumda planlama ve bütçenizi çok iyi yapýn ve bütçenizin üzerine, öngörülemeyen giderler için en az %30 ekleyin.

- Firmalarca yurt dýþýndan ithal edilmiþ otomobiller
Bugün birkaç galeri ve firma bu konuda faaliyet göstermektedirler. Bu firmalarýn ithal ettikleri otomobiller içinde son derece iyi örneklerin yanýnda hayal kýrýklýðý yaratanlara da rastlamak mümkün. Bu firmalarca ithal edilmiþ otomobillerin kendinizce ithal edeceðiniz otomobillere göre pahalý olacaðý unutulmamalýdýr. Ancak bu tip alýmýn en büyük avantajý, halihazýrda ithal edilmiþ otomobili görme ve deneme fýrsatýdýr.

Birçok kereler, bu firmalar, ekonomik duruma paralel olarak ya da getirdikleri otomobili satamadýklarýndan çok avantajlý satýþlar da yapmaktadýr. Piyasayý iyi takip etmenin bu tür fýrsatlar açýsýndan faydasý büyüktür.

- Yurt dýþýndan ithal ederek  
Yurt dýþýndan ithal ederek klasik otomobil edinmenin bazý önemli avantajlarý vardýr. Özellikle otomobilin menþei olan ülkelerden (Amerikan otomobilinin Amerika'dan alýnmasý gibi) yapýlan alýmlarda yanlýþ parça uygulanmasýna rastlama ihtimali daha azdýr. Yine de, bu alýmýn önemli bir alým olduðu ve bu sektörün içinde de birçok ticari ahlaktan yoksun kiþinin bulunduðu unutulmadan gerekli önlemler alýnmalýdýr.

Yurt dýþýndan getireceðiniz otomobili görmek ve incelemek þansýnýz yoksa, tercih edebileceðiniz 3 yöntem var:

1.  Bir deðerlendirme firmasý kullanarak otomobili inceletmek - bu ekstra masraf gerektirecektir ama emin bir yöntemdir.

2.  Ýhracatçý veya satýcý firmadan fotoðraf, video, vs. taleplerde bulunarak olabildiðince incelemede bulunmak (burada iyi ve ünlü bir satýcý seçiminin önemi büyük)

3.  Klasik otomobil ithalatý yapan firmalardan biri ile anlaþarak inceleme iþini ve diðer tüm iþlemleri onlara býrakmak. Bu durumda alýcýnýn ne gibi bir otomobil istediðini, ithalat yapacak firmayla bir sözleþme yaparak bildirmesinde ve satýcýyý taahhüt altýna sokmasýnda büyük fayda vardýr.

   Yurt dýþýndan kendiniz ya da firmanýz kanalýyla yapacaðýnýz ithalatlarda, son zamanlarda, Dýþ Ticaret Müsteþarlýpý ve Sanayi Bakanlýðýnýn deðiþken tutumu konusunda hazýrlýklý olun. Sanayi Bakanlýðý yetkilileri Klasik Otomobil ithalatýný zorlaþtýrma çabasýna girmiþler, ve “Yola Uygunluk Belgelerine !” SATILAMAZ ibaresini yazmaya baþlamýþlardýr. Bir diðer bahsedilen uygulama da Ruhsatlara “Ýlgili makamlardan izin almak kaydý ile yola çýkabilir” gibi akla mantýða sýðmayan kýsýtlamalar eklenmektedir. Daha sonra bu durum ortadan kalkmýþ, bu kere de Dýþ Ticaret Müsteþarlýðý otomobil faturalarýna 18.000 ABD Dolarý alt sýnýr gibi yine gerekçesi olmayan, caydýrýcý unsurlar eklemeye baþlamýþlardýr. Zaten üzerlerindeki Gümrük Vergisi, ÖTV ve KDV yükü nedeniyle çok pahalýya mal olan bu otomobillerin ithalatý zorlaþmýþ bulunmaktadýr.

   Bugün Ýngiltere, Almanya, ABD, Fransa ve daha birçok ülkede 1800’lü yýllarýn otomobilleri dahi yola çýkabilmekte ve hatta klasik otomobil rallilerine katýlabilmektedir. Ýnþallah, bürokrasimiz de Avrupalýlaþmaya çalýþtýðýmýz bu dönemde, böylesi çaðdýþý uygulamalara son verir ve daha önemli ve gerekli iþlerle uðraþýr.

7. RESTORASYON
Eðer kullanýma hazýr ve iyi durumda bir otomobil aldýysanýz, tebrikler. Otomobilinizin normal bakýmlarýný yaparak zevkle kullanabilirsiniz.

Eðer restorasyon görmesi gereken bir klasik aldýysanýz, iyi bir planlama yapmanýz þart. Türkiye'de bir restorasyonun tümünü baþtan sona yapabilecek yerler bulunmamaktadýr. Otomobil sahibi, çoðu kere restorasyonun koordinatörlüðü görevini üstlenmek zorundadýr.

Otomobilde herhangi bir iþlem yapýlmadan önce iyi bir fotoðraflandýrmanýn faydasý büyüktür. Olabildiðince farklý yerlerden detay fotoðraflar çekerek arþivleyiniz.

Daha sonra, restorasyonu yaptýrmayý planladýðýnýz atölyelerle irtibata geçin. Her atölyenin arabanýzdan sökeceklerini iyi muhafaza edeceðinden emin olun, gerekirse kendiniz gerekli kutularý saðlayýn.

Her atölye ile, arabanýzý gösterdikten sonra, yapýlacak iþle ilgili iþçilik fiyatýný anlaþýn. Bazý atölyeler malzeme dahil fiyat da verebilirler. Restorasyonun uzun süreli bir iþ olduðunu unutmayýn. Restorasyonun uzun süreli bir iþ olduðunu unutmayýn. Tam restorasyon, otomobile ve durumuna baðlý olarak 6 ay ila 2 sene arasýndadýr. Tamirhane seçiminde çok titiz davranýn ve araþtýrmanýzý çok iyi yapýn, sorun, soruþturun.

Birçok iþ için kesin rakamlar elde edemeyebilirsiniz. Örneðin otomobilin motorunda ne arýzalar çýkabileceði sökülmeden anlaþýlamaz veya kaportada da iyi gözüken yerlerin altý bozuk çýkabilir ve ek iþ gerektirebilir. Bu nedenle, daha öncede belirttiðimiz emniyet marjýný (%30) her iþin üzerine ekleyin - bu miktar fazla gözükse de en kötü ihtimal cebinizde bir miktar paranýz kalýr. Bazý tamirhaneler bu farklýlýklarý göz önünde bulundurarak size fiyat vermekte zorlanabilirler. Bu durumda yaklaþýk da olsa bir rakamda anlaþmaya ve çýkabilecek sürprizlerde tekrar görüþülmek üzere anlaþýlabilir. Yaklaþýk da olsa bir hesap, hiç hesapsýzlýktan iyidir.

Her atölyeden bir zamanlama taahhüdü almaya çalýþýn. Birçok atölye, sizin verdiðinizin dýþýnda da iþ alarak sizin iþinizi geciktirebilir - bu durum özellikle kaporta gibi uzun süreli iþlerde iþlemin çok uzamasýna neden olabilir.

Restorasyonda bir altýn kuralýn hatýrlanmasýnda fayda var: Ucuza yaptýrýlan kötü iþin düzeltilmesi çok daha pahalýya çýkar.

Aþaðýda tipik bir restorasyonun evrelerini bulacaksýnýz:
(Bu iþlemler sýra ile gitmek zorunda olmayýp birçoðu ayný anda yapýlmalýdýr. Örneðin; kaporta tamiri yapýlýrken, motor revizyonunun gerçekleþtirilmesi gibi)

1.   Otomobilin sökülmesi--iç döþemeler dahil

2.   Yedek parça ihtiyacýnýn belirlenmesi ve tedarikine baþlanmasý

3.   Motorun þasiden ayrýlmasý

4.   Boyanýn sökülmesi ve kumlama iþleri--þasi, jantlar ve diðer gerekli yerler--þasi kumlamasý için gövde þasiden ayrýlmalýdýr

5.   Þasinin boyanmasý

6.   Þasinin üzerinde deðiþecek parçalarýn deðiþmesi--ön takým, vs.

7.   Kaporta tamiri

8.   Astarlama

9.   Boya

10.   Kromaj

11.   Elektrik tesisatýnýn çekilmesi--gerekli ise yenilenmesi

12.   Kilit, cam, çerçeve--deðiþecek camlar önceden yaptýrýlmalýdýr

13.   Motor, radyatör, karbüratör, þanjman revizyonu ve montajý

14.   Döþemelerin hazýrlanýp, montajý

15.   Son montaj ve ayarlarýn yapýlmasý



8. OTOMOBÝLÝNÝZ HAZIR!

Otomobiliniz hazýr olduktan sonra zevkli geziler, klasik otomobil aktiviteleri, ralliler, ve bambaþka bir dünya sizi bekliyor.

Keyfini Çýkarýn !                      
Kaytl

Cengiz Arsay
Chevy Salih
ÝKOD ÜYESÝ

evrimd evrimd

Mesaj Says: 1004


Salih Tufan / Almanya


« Yantla #7 : Mart 11, 2011, 10:15:20 S »

Cengiz Bey,
Elinize saglik, yani bayagi bi emek verip yazilan su satirlari, yeni olacak olan Klasikcilerin illede okumasi gerekir.
Kaytl

chop top
Yýlmaz Ünver

evrimd evrimd

Mesaj Says: 271



« Yantla #8 : Mart 11, 2011, 11:58:10 S »

Ellerinize saðlýk, benim gibi bir acemi için çok deðerli bilgiler sunmuþsunuz, teþekkür ederim.
Kaytl
serkancakir
A.Serkan ÇAKIR

evrimd evrimd

Mesaj Says: 364



« Yantla #9 : Mart 12, 2011, 02:00:14 »

Serdar bey ve Cengiz bey emeklerinize saðlýk.
Kaytl
Sayfa: [1] 2 3  Hepsi   Yukar git
  Yazdr  
 
Gitmek istediiniz yer:  

MySQL Kullanyor PHP Kullanyor Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2009, Simple Machines

HIZ DEÐÝL,HAZ ÝÇÝN!
XHTML 1.0 Uyumlu! CSS Uyumlu! KOD Design by nar biliim
Bu Sayfa 0.106 Saniyede 15 Sorgu ile Oluturuldu