Yazı ve fotoğraflar çok güzel olmuş. En fazla merak ettiğim konu süspansiyon.
Wikipedia' da Hydropneumatic suspension başlığı altında 6.9 modelinde kullanıldığı yazıyor. Opsiyonel midir? 280 gibi alt modellerinde de var mıdır?
Aynı kaynağa göre W100 ve W112 modellerinde havalı süspansiyon kullanıldığı yazıyor. Havalı süspansiyon kullanan Mercedes firması hangi sebeple Citroen lisanslı bir sistem kullanmak istedi? Yeni modellerde tekrar havalı süspansiyona dönüldüğünü de biliyoruz.
Suspansiyon sistemine gecmeden once , 450 SEL 6.9 modelinin Mercedes-Bosch ortakligi ile seri uretim bir arabada
elektronik olarak kontrol edilen ilk ABS frene sahip oldugunun altini cizmek lazim.Soylediginiz gibi; ilk olarak 1954 yilinda Citroen tarafindan tanitilan ve uygulanmaya baslanan
"hydropneumatic self-levelling suspension/
Gaz/Yag basinci ile calisan, arac yuksekligini yuke ve yol durumuna gore kendisi otomatik olarak ayarlayan suspansiyon sistemi " Mercedes bunyesinde i
lk defa 450 SEL 6.9 modelinde kullanilmistir. W116 kasanin 450SEL 6.9 modeli disinda baska alt modellerinde bahsi gecen sistem opsiyonel olarak sunulmamistir.
Oncelikle;
Hydro-pneumatic ile
Havali Suspansiyonun ayni olmadigini, birbirlerinden farkli sistemler oldugunu belirtmek ve Hydropneumatic suspansiyon hakkinda biraz daha bilgi vermek isterim.Bu sistemin amaci, hassas, dinamik ve yuksek surus konforu ile beraber degisik yol kosullarina gore kaliteli bir yol tutus saglamaktir.Hydro-pneumatic sistem iki farkli teknolojik prensibi birlestirerek bunyesinde barindirir:
Hidrolik sistemler; mekanik olarak disli ve makara benzeri duzenege ihtiyac olmadan az basincla cok daha fazla guc gerektiren isleri basit ve kolay bir sekilde yapmamiza yardimci olurlar.
Pneumatic sistemlerde ise;sikistirilmis nitrojen gazi ve hidrolik sivisinin beraber kullanilmasi sayesinde disaridan alinan darbeler cok daha kolay absorbe edilebilir, buna karsilik hidrolik sistemde kullanilan sivi darbeyi direkt olarak transfer eder ve yolcu kabininde hissedilmesine yol acar.
6.9 da ilk defa olarak kullanilan hydro-pneumatic sistem , 1954'de Citroen'de kullanilan sistemden farkliydi.Nitrojen ve hidrolik sivisinda olusan bir karisim , amortisorler ve yaylar ile beraber kullaniliyordu.Basinc motordan direkt olarak tahrikli olarak calisan bir hidrolik pompayla saglaniyordu.Basincli gaz/hidrolik karisimi sivi;frenler , suspansiyon sistemi ve ayni zamanda hidrolik direksiyon sistemini besliyordu.
Citroen'de kayisla motordan alinan guc direksiyon pompasi benzeri bir duzenege sahipti, bu pompanin bozulmasi durumunda arabanin suspansiyon sistemi de devre disi kaliyordu.Buna karsilik; Mercedes'de guclendirilmis plastik/kavucuk karisimi ara tamponlar acil durumlarda gecici makas vazifesi goruyor ve boyle durumlarda arabanin yurur halde kalmasini sagliyorlardi.Ozel hidrolik sivisi, motor ic kisminda bir tank icerisinde muhafaza ediliyordu.Sistem sensorler sayesinde sadece otomatik olarak arabanin kendi yuksekligini ayarlamiyor, ayni zamanda torpido uzerindeki bir dugmeyle, istenirse yol yuzeyinden 5 cm. yukariya kadar yukseltilebiliyordu.
Mercedes muhendisleri;1,900 kg agirligindaki bu devasa arabayi daha konforlu ve daha iyi bir yol tutuslu hale getirebilmek icin sectikleri hydropneumatic suspansiyon sisteminin daha once kullanilan havali suspansiyona gore daha basarili olacagina inandilar ve oyle harekete gectiler.Suspansiyon sistemi ile ilgili olarak bir kac kucuk sikayet disinda, baskaca bir problem yasanmadi ve 450 SEL 6.9 ozel bir model olarak tarihte yerini almis oldu.450 SEL 6.9'un yerine gecen model olan 500 SEL; ekstra opsiyonel olarak hydropneumatic suspansiyon sistemini sunmaya devam etti.Gunumuz modellerinde ekstra maliyetler ve gorece karmasik yapi yuzunden havali suspansiyon modeline geri donus yapilmistir..